
330330 DOI: https://doi.org/10.34619/wc5d-c8zv

Liberdade da Imprensa 
portuguesa durante o período 
de transição em Macau

Freedom of the Portuguese press during the 
transition period in Macau

Clara Gomes
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade  
de Ciências Sociais e Humanas, Instituto  
de Comunicação da Nova (ICNOVA)
claragomes@yahoo.com
ORCID ID: 0000-0003-2575-2981

https://doi.org/10.34619/wc5d-c8zv
mailto:claragomes@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0003-2575-2981


331

Abstract: The object of this communication is Freedom of the Portuguese press during the transition period, in Macau 
from 1987 to 1999. I was a journalist in Macau from 1991 to 2000 (newspapers, radio, television and correspondent of 
magazine Visão) as well as a Communication Sciences lecturer in the local University (1996-1999). This paper stems 
from an update of a Master’s thesis pursued for the University of Leicester, UK (2001), never published. The topic was ap-
proached in a critical political economy perspective through communication policy research and interviews with editors, 
journalists and other agents in the communication process. The objective was to understand how the concept of freedom 
of the press applied locally; to research into private and public policies towards the press; to unveil control and pressure 
practices coming from political and economic powers and check how these influenced the journalistic practice.  I conclud-
ed that the transition period created a cultural, political and economical frame that tended to exacerbate the existing 
tendencies towards press control as well as clashes between press and power. The local government was responsible for most 
of those constraints, through the control of its own civil servants, through restricting access to sources and distribution of 
advertising and last but not least, through a patriotic stance that presupposed journalists would be defenders of the na-
tional design, even against their professional ethics.

Keywords: freedom of the press; censorship; ownership; libel; transition of Macau. 

Resumo: O objecto deste capítulo é a liberdade de imprensa em Macau durante o período de transição, de 1987-
1999, com foco na imprensa portuguesa. Esta investigação resulta de uma actualização de uma tese de Mestrado 
para a Universidade de Leicester (2001), nunca publicada. A investigadora foi jornalista em Macau de 1991 a 2000 
(imprensa, rádio, televisão, correspondente da revista Visão), bem como docente de Ciências da Comunicação na 
Universidade de Macau (1996-1999). O tópico foi abordado numa perspectiva crítica de Economia Política dos 
media, através de investigação de políticas de comunicação e entrevistas com editores, jornalistas e outros actores 
e agentes no processo de comunicação. Os nossos objectivos foram o entendimento de como o conceito ocidental 
de liberdade de imprensa se aplica localmente; investigar as políticas privadas e públicas em relação à imprensa; 
revelar práticas de controlo e pressão provenientes dos poderes políticos e económicos e analisar de que modo 
estas influenciam a prática jornalística. Concluímos que o período de transição criou um enquadramento polí-
tico e económico que tendeu a exacerbar as tendências preexistentes para o controlo da imprensa, bem como os 
choques entre a imprensa e o poder. A administração local foi responsável pela maioria desses constrangimentos 
através do controlo dos seus funcionários, do controlo no acesso às fontes e da distribuição de publicidade oficial e, 
por último mas não menos importante, através da disseminação de uma visão patriótica que pressupunha que os 
jornalistas deveriam ser defensores do desígnio nacional, mesmo contra a sua própria ética profissional. 

Palavras-chave: liberdade de imprensa; censura; propriedade dos média; difamação; transição de Macau.

Introduction — an overview

After 450 years of Portuguese rule, Macau was handed over to the People’s Republic of 
China (P.R.C.) on December 20, 1999. With the unique statute of “Chinese territory under 
Portuguese administration” since the Joint Declaration, signed in 1987, the city was a sort 
of colony with an unrepresentative system expressed in the Estatuto Orgânico (a sort of con-
stitution) and liberally administered. Chinese pressures were always felt throughout history 
and, in the transition years, Xinhua, The New China News Agency, functioning as a diplo-
matic representation, was said to be a shadow government.

There are two ‘presses’ in Macau: one in Chinese language and another of Portuguese 
expression. They have totally different characteristics and very seldom the interests of 
their professionals touch.

Clara Gomes



332

The Chinese newspapers are controlled by the P.R.C. in various degrees, be it directly 
by companies owned by the government or by businessmen with interests in China. Most 
newspapers feature daily columns that used to criticize the Macau Portuguese government 
measures, usually in tune with the Chinese side of the Joint Liaison Group or with certain 
business interests.

Portuguese newspapers were, and are, owned by the church, businessmen and lawyers 
and the pressures resulting from ownership vary from paper to paper. During the transition 
there were newspapers that were directly connected with the government and others that 
could be considered opposition.

After the economic boom of the middle eighties and the attention of Portugal towards 
Macau — due to the polemic governance of Almeida e Costa and a corruption scandal sur-
rounding governor Carlos Melancia in 1990 — local Portuguese businessmen, lawyers and 
politicians, began investing in the press. Thus, the creation of Portuguese publications did not 
arise from the forces of the market but from other personal, economic or political interests.

“Already included in the Guinness Book of Records as the most densely populated terri-
tory of the world, Macau could also be included as the city where the highest numbers of news-
papers is published for the lowest number of readers”, wrote João Fernandes (1999, p. 35).

In a population of around 450’000, there were never, at any given time, more than 
10’000 people speaking the language of Fernando Pessoa (Fernandes, 1999).

According to the official statistics, no more than 2.8 percent of the population spoke 
Portuguese in 1999. They were served by a TV channel, a radio channel, five newspapers, 
two magazines and a delegation from the news agency LUSA.

Gabinete de Comunicação Social (G.C.S.), the government information department, recog-
nised — for its own sake — that “this singular multiplicity that translates in one of the higher read-
ing rates in Asia and the world, signifies a big dynamism by the private entrepreneurs but also an 
open policy for the support and stimulation of the media (by the government)” (G.C.S., 1997, p. 7). 

Nevertheless, the director of GCS, Afonso Camões, is known to have shared with some 
journalists that “the newspapers in Macau do not correspond to forms of public opinion but 
to private interests without economical viability” (Meneses, 1999, p. 131).

The same went for Chinese newspapers. Vitor Chan (the head of the Journalists Club 
then and the G.C.S. director after the handover) said that “there are too many titles in the 
Portuguese and Chinese press for such a small market. I think it would be better to invest on 
the quality not the quantity” (ibidem).

In 1993 the production costs of a newspaper varied between 200 and 300 thousand pat-
acas a month, depending on the number of journalists. Newspaper owners admitted a loss of 
between one to two million patacas a year (Pinto, 1993).

The Portuguese newspaper had some specific characteristics: usually it had a small 
newsroom with in between two to five journalists (expatriates, earning more than their 

Clara Gomes



333

Chinese counterparts because of that factor); a small number of pages, many of them ded-
icated to opinion and gossip columns (often a row with other newspaper); most of its news 
came from LUSA; it had reduced circulation and few advertisements (coming from official 
government departments); most of them were property of lawyers, a class that enriched with 
the economic boom (most of their clients were land buyers or speculators) and it had a read-
ership that was comprised of the administrative and political elite.

The content of Portuguese newspapers derived in great part from administration ser-
vices and officials, having the journalists and these a close interpersonal contact. The Por-
tuguese press had a tradition of critique towards the political power although during most 
of the transition period some newspapers would align with the government or a faction of it 
while others would be opposition.

Table 1
Macau Portuguese Press — March 1998

NAME          PERIODICITY OPENED CIRCULATION

Tribuna de Macau                                                                                                              daily 01-06-1998 1.300

Macau Hoje daily 02-07-1990 2.000

Futuro de Macau daily 08-01-1994 2.000

O Clarim weekly 02-05-1948 1.500

Ponto Final weekly 30-09-1992 1.500

Revista Macau monthly 1987 5.000

Source: Gomes, C. (2001). Freedom of the Portuguese press in Macau during  
the transition period 1987-99

Later, in the beginning of 1999, there were three Portuguese dailies, seven Chinese 
dailies, two Portuguese weeklies, nine Chinese weeklies; TDM comprising a TV channel in 
Portuguese, one in Chinese and a radio station with two channels in both languages; Revis-
ta de Cultura, publication dedicated to sinology, publishing academic studies edited by the 
Cultural Institute of Macau; Revista Macau, with more generalist topics about the territory 
and the Portuguese presence in Asia commissioned by the government and a delegation of 
LUSA, the Portuguese news agency, that since 1991 received 16 million patacas per year from 
the government, that also paid its rent, in exchange for a free service to all Macau media (the 
circulation numbers are from the media themselves).

Clara Gomes



334

State of the art

There is a large body of work on the concept of press freedom as applied to Western so-
cieties (McQuail 1997; Demac and Downing, 1995; Barendt, 1987). As for Macau, the concept 
is found in the Press Ordinance (1990) and, vaguely, in some historical research of “Monsen-
hor” Manuel Teixeira and in Rola da Silva (1991, 1992). There is no academic research into 
this topic in the territory, which may be explained by the fact all academic institutions are 
governmentally owned. However, there is a B.A. dissertation presented in Portugal by a cor-
respondent of the local paper Ponto Final, João Paulo Meneses (1999). It was not published 
but I had access to it.

Theoretical Framework

 Political economy was the theoretical framework adopted to research this topic since it 
allows an holistic approach in examining media organizations in their role as economic forc-
es and relating them to other structures in society (Mosco, 1996).

Political economy is concerned with the historical process that leads to the present and the 
role of state intervention, and so is applicable to the investigation of press freedom in Macau. Its 
interest in social change makes it the more suited to the historical context of the territory.

It is also able to show the link between the economic-political structure and media con-
tent and the effect of that on discourse in the public domain (Golding & Murdock, 1997). How-
ever, this is problematic in Macau given the different outlooks on public interest. As we will 
see, the government’s defense of a patriotic journalism collides with the local press agents’ 
idea that they should work as a watchdog of power.

In Western theory, press freedom is accepted as in the public interest and studies are 
focused on exposing its limits through the analysis of media structures, policies and practices 
(McQuail 1997; Curran, 1997).

However, in Asia, where many authoritarian regimes have developed successful econ-
omies, press freedom is not always seen as in the public interest. In certain regimes, like Sin-
gapore or China, press freedom may be seen as a tool used by opposition to government and 
a threat to political order (Ruan, 1990).

The press in Macau must be seen in this context, especially if we consider the proximity 
of the hand-over during the period studied. The question is whether press freedom is a uni-
versal concept, as seen by most western countries and United Nations bodies, or a concept 
that changes from society to society, like Asian governments argue.

Clara Gomes



335

Methodology

To approach this topic, I used two research methods: a communication policy research 
supported by a critical political economy perspective, and interviews with editors, journalists 
and communication agents.

To find data for this topic it was necessary to research the recent history of media legis-
lation in Macau, to analyse some recent cases of press restriction, e.g. libel cases, to analyse 
journalism practices and newspaper policies and the effects of the changing political and so-
cial framework in Macau.

Communication policy analysis examines how policies in the field of mass communica-
tions are generated and implemented as well as their repercussions and implications in the 
field of communication (Negrine, 1998).

Communication policy research opens a wider field for exploration. Instead of merely 
using a content analysis study or a single survey, policy research allows us to draw conclu-
sions from the findings of many. In the case of Macau, since there was few academic research, 
some Hong Kong studies developed around the 1997 handover were also used for theoretical 
comparison (Clark & Hamlett, 1995; Chan et. al., 1996).

However, this method has its limits: “using previous research data limits the material to 
questions asked before” (Wimmer & Dominick, 1995, p. 21).

Thus, what the researcher decided was to go further and ask her own questions through 
interviews with agents involved in the media process and research of primary documents.

The press laws in Macau

In legal terms there was freedom of the press in the territory, as all the interviewees of 
this research admitted. As in other aspects, Macau is press wise a non-regulated society and 
anyone is allowed to create a newspaper as long as it complies with the basic requirements 
established in the Press Ordinance published in 1990.

It resembles the Portuguese one and assures freedom of the press, freedom of access to 
sources of information and guarantees professional secrecy. It defines that anyone aggrieved 
by a written text has the right to response, denial, rectification or explanation in the same 
newspaper. 

It also makes a reference to crimes of abuse of press freedom and remits them to the 
common law (a similar law for broadcasting was published in 1989). It can be considered 
quite an advanced law for Asia.

Besides, Macau underwrote several United Nations Pacts connected with Political and 
Civil Rights.

Clara Gomes



336

However, what the law previews did not correspond to the day-to-day reality of the Ma-
cau mass media. Several of those Press Ordinance rights are not in fact assured. In terms of 
access to information, according to our investigation, there was never a single journalist us-
ing the Ordinance to demand this right during the transition period.

The Press Ordinance previews the creation of a Press Council, that would be important 
to enforce some of the proposals of the former, and in general guarantee, to both citizens and 
journalists, that complaints would be heard, as well as being a mediator in disputes. How-
ever, after a decade of discussions, the Council had not come to existence. The Journalists 
Club (which members are mainly Chinese, although there are some Portuguese) opposed the 
composition of the Council in which a political elite, close to power, would be over-represent-
ed (Chan, 1996).

 In its 1997 report about the territory, Amnesty International feared that “freedom of 
expression could be at risk” since the governor proposed “the Council should be presided by 
a judge and should include three members of the Legislative Assembly, elected members, as 
well as members designated by himself “ (Meneses, 1997, p. 2).

The Journalists Club elaborated a Code of Ethics and a Statute of the Journalist and cre-
ated a section inside the Club that receives complaints from the public. They considered that 
the initiative for the formation of a Council should come from the civil society not the gov-
ernment (Mok, 1997).

The Press Council was never approved by Macau’s Legislative Assembly during the 
transition period.

The ‘good Portuguese’

Afonso Camões, head of G.C.S., declared to the newspaper Comércio de Macau that “the 
Portuguese journalists in Macau should not dissociate the fact that before they are journalists 
they are Portuguese” (Comércio de Macau, 1992, p. VI). 

To Tribuna de Macau he said it in a different way: “more than journalists we need mili-
tants of the national design” (Lopes, 1993, pp. 2-3).

This idea of a patriotic journalism that goes against the pure idea of journalism itself 
(the truth has no nationality) was always present in the last governor’s administration.

Some journalists, like Rocha Dinis, editor in chief of Tribuna, admitted the difficulties of be-
ing a journalist in Macau and the intermingling of this condition with that of being a Portuguese 
citizen: “I assume there are real constraints to the activity of a Portuguese journalist (…). Each Por-
tuguese in Macau is thus transformed in a kind of ‘permanent ambassador’, a ‘cultural agent’ of 
the Portuguese existence in the world, which may be a stimulating challenge but also a constraint 
since there is a national dimension that contends with the pure journalistic reality” (1993, p. 4).

Clara Gomes



337

Some journalists would succumb to the appeals of the government officials about a pa-
triotic necessity and submit their journalistic skills and ethics. Specially those in the govern-
ment media, like TV and radio, constantly threatened and pressed from above.

However, others would not do so. During the transition period several newspapers kept 
being critical. During Melancia’s governance, Carmona e Silva created three newspapers 
with the sole objective of attacking the socialist governors. There were even two attempts 
against the editor’s life, which did not stop him.

Through out the transition years some journalist and newspapers, in between con-
straints and appeals to their patriotism, kept a free speech. These motivated comments like 
the one an under-secretary made, referring to reporters: “there are Portuguese that do not 
deserve to be in Macau” (Meneses, 1999, p. 143). 

Some representatives of the power structures in the territory went even further. It was 
the case of Farinha Ribeiras, president of the High Court of Macau that, in 1995, after being 
the origin of several lawsuits against the press, wrote a text called “The Press of Macau and 
the Courts” which fell in the hands of the press and was widely quoted. In it he wrote: “Some 
of the Portuguese media in Macau, with its readers, seem to be made of small ‘ associations 
of criminals’ of bigger or smaller dimension, depending on the universe of receivers of each 
newspaper and on the group or economical lobby that supports them” (Reis, 1995, p. 2).

The fear of talking and limitations to access

This patriotic stance that distinguished the bad from the good Portuguese served often 
to condemn all those that disagreed with government policies. And I do not mean journalists 
only, but many in the Portuguese community, especially civil servants. In their jobs they felt 
pressures from above and some were fired.

As the journalist Carlos Morais José put it: “The people in the community themselves 
exert self-censorship since any criticism may cost them their jobs” (Gomes, 2001, p. 26). He 
is one of those that know what he is talking about: in 1992, when working for the Cultural In-
stitute he criticized the government’s cultural policy in the pages of Ponto Final. He was fired 
(Ponto Final, 1992a).

In 1991, in the beginning of Rocha Vieira’s administration, Ponto Final, then a daily, 
dedicated an issue to the ‘fear’ that ruled the civil servants world. This ‘fear’ made access 
to information an hard task for those trying an investigative, honest journalism. However, 
access was easier for those journalists working for media with editorial policies closer to the 
government’s propaganda, like TDM and some newspapers.

Clara Gomes



338

“The administration does not allow access to information. It is a way to centralize pow-
er: even the under-secretaries received orders not to give interviews” (Ricardo Pinto as cited 
in Gomes, 2001, p. 26).

According to this editor of Ponto Final obstructing or screening access to sources was 
the best way for the government to control the press: “Journalism is only possible because 
journalists have personal contacts with administration members” (Ricardo Pinto as cited in 
Gomes, 2001, p. 26).

Rocha Dinis opposed this criticism, considering it was the newspapers fault if they nev-
er used the Press Ordinance to take government sources to court. He threatened once one of 
them with the law and it worked — he got the information he wanted (Gomes, 2001, p. 26). 

João Severino, editor of Macau Hoje once complained to the Public Prosecutor’s Office, 
(Ministério Público) about not being given information by the Health Department, but his 
complaint was filed (Gomes, 2001, p. 26).

However, taking the government to court would have been expensive and time con-
suming for the newspaper. Would the revelation of the withdrawn information, in the pub-
lic’s interest, compensate? And was not the civil servant allowed, as a citizen in his own right, 
to refuse an interview?

Invoking access to information would be falling in the hell of hierarchic appeals. Even if the appeal 

passed in the local administrative court it would be sent to the Administrative Court in Portugal 

were it would take three to four years to be answered (Paulo Reis as cited in Gomes, 2001, p. 27).

A dependency on advertising

According to Frederico Rato owner of Ponto Final, “The press in Macau rarely survived 
by its own means. That is why it was so easy for the political power to strangle some journal-
istic projects” (Gomes, 2001, p. 27).

Advertising was and is scarce and usually not enough to support the newspapers, spe-
cially the Portuguese ones.

In these we found three kinds of advertising: the government one (the most important in 
terms of revenue), the official court’s announcements and some private business advertisements.

As Rocha Dinis put it, “Those ads are prestige advertising, not consume one, just a way 
for those businessmen to help the newspaper” (Gomes, 2001, p. 27).

The last newspaper this editor headed, Jornal Tribuna de Macau, published, in 1999, a 
series of monthly thematic supplements paid by several government services. This rose crit-
icism in the rest of the press and reinforced the belief that that daily was just a voice for the 
government.

Clara Gomes



339

Rocha Dinis denied any inequalities in the way the government distributed its adver-
tisements through the Portuguese press and said that his newspaper saw a way to be econom-
ically viable and, so, independent, through the supplements, and just took it (Gomes, 2001).

However, Ricardo Pinto counterpoints: “Some newspapers that are supported by the 
administration end up loosing credit in the eyes of the public” (Gomes, 2001, p. 27).

Several editors revealed that advertisements from certain departments were with-
drawn after their newspapers published articles criticizing those departments.

An example is a fax that was received by mistake in Ponto Final: it was an information 
from a high officer in a certain government department explaining that advertising would 
only be sent to that weekly if there were superior orders to do so. All the other newspapers 
received their ads as usual (Ricardo Pinto as cited in Gomes, 2001).

The editor of Macau Hoje faxed six government services asking how much they spent on 
the advertisements sent to each newspaper in Macau. He never got an answer (João Severino 
as cited in Gomes, 2001).

Censorship

Although access and advertising were control instruments in the hands of the govern-
ment — as they still may be — they were not the only ones. Censorship in the governmentally 
dependent media (TDM radio and TV and LUSA), generalised self-censorship resulting from 
the climate of fear and different kinds of pressures were also present in the everyday life of the 
media in Macau during the transition period. Pressure was exerted by different forms, from a 
convincing talk on the telephone, a threat to withdraw advertising or, even, a life threat.

In 1993 Tribuna de Macau published an article on freedom of the press. In this Júlio 
Pereira, assistant of the ACCCIA (the commission against corruption) referred that he would 
not like to be a journalist in Macau, “a small environment were pressures are felt much more 
than in Lisbon “. He also affirmed that “the formal mechanisms permit freedom of the press, 
but I doubt that it exists in all the newspapers or for every people that have the necessity to 
express themselves” (Lopes, 1993, pp. 2-3).

“The administration has an absolute control over radio and television, exerting also an 
enormous pressure in LUSA”, stated in the same article Ribeiro Cardoso, former head of the 
Portuguese Journalists Union and, by then, journalist of Comércio de Macau. 

“Some members of the government, like Salavessa da Costa, the under-secretary for 
Communication, treat the journalists of Radio Macau as their civil servants”, affirmed João 
Paulo Meneses, assistant to the editor in that station (Lopes, 1993, pp. 2-3).

Clara Gomes



340

In the same line Jorge Silva, editor of TDM television news declared that, “professionals 
know exactly how far they can go” and also that “there are warnings from the governmental 
area and the under-secretaries about what we do” (Lopes, 1993, pp. 2-3).

According to the referred Tribuna article, journalists from LUSA would accompany the 
members of the government, with expenses paid, every time they went on a mission abroad. 
This happened, although the news agency had correspondents in those countries.

Comparing the administrations of Carlos Melancia with that of Rocha Vieira, Ribeiro 
Cardoso declared that journalists had easy access to the first one, which had a better under-
standing of the journalists work, while the second one exerted a centralised control over the 
governmental media, under the idea that if the government paid, those media should be at 
its service. Nevertheless, in the same 1993 article, the under-secretary for Communication 
denied any interference in the journalists work in general (Lopes, 1993, pp. 2-3).

The censorship inside TDM and subservience of LUSA continued through out the years 
with constant anecdotal reports coming out of the newsrooms.

However, censorship was not only felt in the governmentally controlled media.
In the referred 1993 Tribuna article, Ribeiro Cardoso revealed that the under-secretary 

for communication had told him he felt very irritated when negative news about Macau were 
published in Portugal.

Although some correspondents were working for TDM and so under control, the others 
were approached in an attempt to influence or criticise their news. Even more devious them 
that: the agents responsible for the official communication channels tried to influence the 
editors in Portugal to refuse certain topics or to demand only passive news from the corre-
spondents. The government paid flights and accommodation to editors and journalists from 
Portugal to write about Macau. In those reports often there was not a single line written by 
their correspondents, the ones who knew the depths of Macau reality (information I got from 
my own experience as a correspondent portuguese magazine Visão for over six years).

In the an editorial Rocha Dinis wrote “(…) correspondents of the media from Portugal 
receive frequent warnings, many times not even about what they wrote but about the mean-
ing they (the government agents) put into it” (1993, p. 25).

The journalists and specially the editors of the newspapers were also subject to regular pres-
sures from the government through the telephone (João Severino quoted in Gomes, 2001, p. 29).

According to Severo Portela, editor of Futuro de Macau the pressure came from the en-
vironment itself, “an authoritarian ambience set up by the Rocha Vieira’s administration in 
which government officials would say ‘if you give a negative perspective in your article, next 
time I will not talk to you’” (Gomes, 2001, p. 31).

There were also pressures exerted on the families of journalists, like threats concerning 
the renewal of the contract of their spouses when they worked for the administration. These 
threats, in some cases, were executed (Severo Portela quoted in Gomes, 2001, p. 29).

Clara Gomes



341

Ownership: sponsorship or lobbying

 As said previously newspapers in Macau depended mostly on their owners and admin-
istrators. Advertising only covered part of the expenses and most Portuguese newspapers 
lived on their administrators sponsorship. 

This fact always gave Macau newspaper owners a larger possibility of interference in 
their destinies, if compared with publications somewhere else, like Portugal, for instance.

Most of them were lawyers and represented certain businessmen or groups with specif-
ic economic and social interests.

This said, it does not seem strange that newspapers were several times accused of being 
at the service of those owners and administrators interests.

Carmona e Silva, lawyer and journalist, admitted he created three newspapers (Oriente, 
Comércio de Macau and Macau Hoje) with the purpose of opposing the socialist governors 
(they were appointed by the socialist President, Mário Soares) since he was a social demo-
crat. However, after he sold the publications, that party purpose was less clear in their pages. 
The same went for other newspapers. They may have defended some interests, but these 
were not directly connected with the party politics of Portugal. Nevertheless, most were con-
nected with local pressure groups (Macau Hoje, 1990, p. 3).

As expected, all owners and administrators I talked with denied their interference in 
the making of the news. This can only be known through the words of the editors and journal-
ists that worked in their newsrooms.

Sometimes pressures were not coming directly from the owner. Since there was a con-
sonance of opinion with the editor, it would be this one himself, in an act of censorship inside 
the newspaper, to convince the journalist to drop a topic that might hinder the owner’s busi-
nesses or to order the journalist to cover a story connected with the administrator’s interests 
(both happened to me in one of the newspapers where I worked).

On the other side, an extreme example of interference coming directly from the owner 
is the case of Gazeta Macaense, one of the oldest newspapers during the transition period, 
connected with the Macanese community and very critical of the government in its last days 

Its administrator, José Manuel Rodrigues fired the journalists in July 1995 and tried to 
close the newspaper invoking it had lost quality and its initial propose. However, the editor, 
Paulo Reis, stated that the administrator had always agreed with the publication’s editorial 
line, but recently had tried to save a certain member of the government from criticisms in the 
newspaper. Condition to which the editor did not agree and that originated the lay off (Futuro 
de Macau, 1995, p. 9).

According to Paulo Reis, “the owner asked me to stop criticising the under-secretary 
Jorge Rangel because he was working on a deal with him that, if it came out right, would also 
be ‘good’ for me” (Gomes, 2001, p. 32). 

Clara Gomes



342

Some time after closing the publication, Rodrigues was invited by the governor to be 
one of the appointed members to the Legislative Assembly. The facts speak for themselves.

However, not only political interests moved the owners. Creating a publication that 
could voice the opinions of the public and could be a forum of discussion was the objective of 
at least some of them.

Frederico Rato and Francisco Gonçalves Pereira, lawyers and partners, picked up the 
dead daily Ponto Final and transformed it in a weekly. “The daily did not have much financial 
possibilities, so it was easy for the power structures, not used to be put at stake, to strangle 
it”, stated Rato. The daily had been sued by the director of the government’s Finance Depart-
ment in 1992 and, shortly after, it closed. Rato and Gonçalves decided then to use the same 
name and, in a slightly different line, to create a newspaper that was independent from the 
local lobbies of STDM (the company of the casino magnate Stanley Ho), the church, the opus 
dei, the triads and any economical pressure groups. They also wanted a publication that had 
objective information, was critical, and a vehicle for the local public opinion. “A publication 
that allowed a contention of the exercise of power”, as defined one of its owners (Frederico 
Rato as cited in Gomes, 2001, p. 33).

Ricardo Pinto, the editor, says he was never subject to any censorship by Ponto Final 
owners and that, often, the newspaper published topics that some how interfered with the 
interests of the lawyers office, although he was never told off by them (Gomes, 2001, p. 33).

Manuela António and Rui Afonso, owners of Futuro de Macau, were two lawyers that rep-
resented several business interests. He was also a member of the Legislative Assembly. Manue-
la António stated she supported the newspaper because of the interest it had for the Portuguese 
community and the important role the press plays in any society (Gomes, 2001, p. 33). 

Severo Portela, the former editor of Futuro de Macau, admited to have had conversa-
tions with the owners about the topics in the newspaper, but stated it was his decision wheth-
er it would cover a subject or not (Severo Portela quoted in Gomes, 2001, p. 33).

Comércio de Macau a weekly that closed in 1993 was owned by an economical industrial 
group, Interfina, that in those years had strong interests in the territory, specially in the con-
struction sector. When those interests were over so was the publication, which shows that, in 
some way, Comércio was a front for Interfina.

In some cases, the journalists bought the newspapers. Thus, whatever censorship there 
was, it was exerted by them. Tribuna de Macau, that was the property of Neto Valente and Jor-
nal de Macau that belonged to a group of Macanese businessmen were joined by Rocha Dinis 
and João Fernandes (the respective editors) in a sole publication, Jornal Tribuna de Macau. 
Both journalists state they were never pressured by the owners previously, since their views 
were the same.

After being sold by Carmona e Silva, the daily Macau Hoje was owned by its editor, Mei-
ra Burguete, and his family. Nowadays it is owned by its editor João Severino but in between 

Clara Gomes



343

there was a period when it belonged to a retired colonel owner of a security company and 
former director of police. “Then, I had great difficulties since I could not offend the people 
connected with the interests of the colonel”, admitted João Severino (Gomes, 2001, p. 33). 

Libel cases

It may be abusive to say that libel cases were typical of the transition period in Macau, 
since they were present through out all the history of the local press. However, during this 
period, maybe because of its political significance, the cases were more polemic than ever.

During the governance of Almeida e Costa there were several libel cases, many against 
Tribuna de Macau, whose owner, the lawyer Neto Valente and the editor, Rocha Dinis, assumed 
themselves as opposition to this governor. The newspaper even published a cartoon of the gover-
nor sitting in the toilet. However, most of the cases would be solved by extra-judicial agreements. 
It is interesting to notice that during the governance of Rocha Vieira (that appointed Neto Va-
lente to the Legislative Assembly), Tribuna would be considered a pro-government publication.

During the governments of Pinto Machado and Carlos Melancia, the ones that final-
ly brought the spirit of the 1974 Portuguese Revolution to the territory, there were less con-
straints on the press. There were rare libel complaints and if there were any pressures inside 
the public media (TV and radio), they did not seem to come from a government strategy but 
from specific editors or administrators (Gomes, 2001).

However, in 1991 the number of libel cases began to rise, which coincided with the ar-
rival of governor Rocha Vieira.

In between 1991 and 1995 there were 24 lawsuits for abuse of press freedom. In nine of 
them, the judge-president of the High Court, Farinha Ribeiras, was the plaintive. Besides the 
judge, most of the other cases were connected with administration officials. It was the most 
disturbing period in terms of freedom of the press in Macau’s history (Correia, 1995, pp. 2-3; 
Gomes, 1993, pp. 8-9; Gomes, 1994, pp. 9-10).

Some of the most polemic cases in this period happened after a High Court (Tribunal 
Superior) was installed in the territory (previously the appeals were sent to the high instance 
courts in Portugal).This court, that had the last word in the processes, tended to condemn the 
journalists.

This fact cannot be disconnected from the justice system of Macau in which the judges 
were appointed by the governor.

A letter signed by 17 Portuguese journalists was sent to president Mário Soares in 
June 1994, alerting for the necessity to maintain the justice system of the territory bound 
to Portugal. In this text it was said that breeches in the system allowed for confrontation be-
tween agents of the judicial system and journalists. It also emphasised that the judges were 

Clara Gomes



344

designated by the governor, that, by refusing to nominate the “less favourable” magistrates, 
could propose others that gave guaranties of “a better adaptation” to the territory. According 
to the journalists letter, what in Portugal was a mere exercise of freedom of expression, in 
Macau was considered systematically as “a crime of abuse of press freedom and a motive for 
defamation, libel and slander suits” (Ribeiro Cardoso, 1994, pp.7-8).

One of the cases that showed the differences in the treatment of libel cases by the Ma-
cau courts and the Portugal ones, was a case against Ponto Final, when it was still a daily in 
1992. In the article “Millions flying” the newspaper accused João Roberto, director of the ad-
ministration’s Finance Department, of causing the government to loose three million pata-
cas (Ponto Final, 1992b).

The director of the Finance Department accused Paulo Aido, the editor, of libel. On 
March 1994, this one was condemned by the local court to a two year suspended prison sen-
tence and to give to the plaintive a compensation of 80 thousand patacas.

The editor’s lawyer lodged an appeal to the High Court, and in December of the same 
year this admitted that all that the journalist had written about the Finance Department was 
true. Still, the court considered the journalist guilty of offending the honour and good name 
of the civil servant and condemned Aido to a compensation of 15 thousand patacas.

In the opinion of many journalists and jurists, if this case had happened in Portugal, an 
article that said the truth would not have been the subject of a complaint and its author would 
surely never be sentenced for slander.

Another exemplary case happened later when Ponto Final was a weekly. In 1993, the 
newspaper published a letter from a reader criticising the activities of several members of the 
security forces, military man like general Rocha Vieira (Ponto Final, 1993).

Lages Ribeiro, the under-secretary for Security sued the publication and the editor, 
Pedro Correia. The Public Prosecution Office (PPO) tried to make the journalist reveal the 
name of the reader since the letter was signed “from an identified reader”. This happened, 
even though, the public prosecutors knew the Press Ordinance allows the journalists to keep 
the identification of their sources to themselves.

Although Pedro Correia did not agree with the opinion of that reader, he resisted all pres-
sures from the PPO. In December 1993, Macau’s court condemned him to four months sus-
pended prison and to a compensation of 15 thousand patacas to the under-secretary that ac-
cused him. Correia’s lawyer appealed of this decision to the High Court, but this just confirmed 
it. The lawyer’s appeal to the Constitutional Court in Portugal did not pass in the High Court. A 
protest sent directly to the Constitutional Court still awaited an answer in 1995 (Correia, 1995).

After the president of the High Court, Farinha Ribeiras, the under-secretary for Com-
munication, Salavessa da Costa, was the second champion of the legal complaints against the 
press during this troubled period.

However, three court cases involving Salavessa da Costa against Macau Hoje ended up 

Clara Gomes



345

being solved with extra judicial agreements implying the publication of rectification and ex-
cuses in the pages of that daily.

Another member of the administration that sued several publications was the director 
of GCS, the government information bureau. In January 1993 Afonso Camões acted judicial-
ly against Ponto Final, Gazeta Macaense and a daily from Portugal, Público, contesting the way 
an investigation to his department, done by ACCCIA (the anti-corruption institution) was 
reported in those newspapers (Correia, 1995).

I myself was called to the ACCCIA in 1994 when Ponto Final published one of my re-
ports about nightlife in Macau. Some club and bar owners accused officials of the Tourism 
Office — that gave the working permissions to clubs, bars and restaurants — of demanding 
bribes or back handing. For hours the agents of that institution tried to extract from me the 
names of the interviewees that had given me the information on background. Although their 
intentions may have been good — to track down corruption in that government institution — I 
was obliged to invoke my right of non-disclosure of sources as by the journalists statute and 
code of ethics. They told me that probably the Tourism Office would prosecute me and my 
newspaper. However, that never happened.

Conclusion

Can we say there was freedom of the press during the transition period in the sense 
defined previously? Considering the documentary research and all the interviewees of this 
study, the answer is yes, in a legal way, there was. However, most of them report constraints 
from several sources that reveal that, in practice, freedom of the press was quite relative — a 
condition resulting from the economical and political context that characterised that period.

The government was responsible for most of those constraints, through the control of 
its own civil servants creating a climate of fear, through restricting access to sources and the 
distribution of advertising and last but not least, through a patriotic stance that presupposed 
journalists would be defenders of the national design, even against their professional ethics.

The control on freedom of the press resulted in a great deal from the politic and admin-
istrative choices of the governor(s) that were given extensive powers by the Estatuto Orgâni-
co (mini constitution). Rocha Vieira, the last governor, maintained a strained relation with 
the local press, never giving an interview and supporting his cabinet members’ legal actions 
against the press, while investing public funds in propaganda in Portugal and internationally.

Although the Portuguese government left quite an advanced law to protect press free-
dom, it did not leave the example — an example of a non interventive democratic govern-
ment that not only protects the press freedom by law but also respects its importance as a 
constructive critic.

Clara Gomes



346

This democratic deficit was also present in the lack of independence of the justice sys-
tem, with judges being appointed by the governor and defending the official policies. The 
numerous libel cases — and convictions — during Rocha Vieira’s administration, specially 
in the times when Farinha Ribeiras was president of the High Court, are an example of that.

However, constraints on the press were also a consequence of the lack of economical 
independence of the Portuguese press, with a substantial part of newspapers’ advertising 
coming from the government and a dependency on its owners, (ownership) which interests 
were not always coincident with the public interest (representativity).

Last but not least, the journalists own cultivation of sources and intimacy with power 
members (sourcing), due in part to a difficulty in accessing sources through a clear adminis-
trative process, may have taken them to share politicians views and save them from criticism. 

Through out the history of the press we can see how politics and the press have a close 
connection. In a non-representative system where there was no judicial independence it 
would be difficult to find a free press.

Clara Gomes



347 Clara Gomes

Bibliographic references
Barendt, E. (1987). Freedom of Speech. Oxford University 

Press.
Chan, J. and Lee C.C. (1991). Mass Media and Political 

Transition: The Hong Kong Press in China’s Orbit. Gui-
lford Press.

Chan, J., Lee C.C., and Lee P. (1996). Fighting Against the 
Odds: Hong Kong Journalists in Transition. Chinese Uni-
versity Press.

Chan, V. (1996, Agosto 9), Victor Chan em Discurso Breve. 
Futuro de Macau, p.6.

Clarke, J. and Hamlett T. (1995). Freedom of Expression in 
Hong Kong during and after the transition to Chinese 
Sovereignty. In Macay, J. (Ed.), Free Speech Yearbook. 
University Press.

Comércio de Macau (1992, Fevereiro 15). Dossier Imprensa 
— Afonso Camões em Entrevista, p. VI.

Correia, P. (1995, Mar.17). Processo, logo insisto. Ponto Fi-
nal, 2-3.

Curran, J. (1997). Mass Media and Democracy Revisited. 
In Curran, J. and Gurevitch, M. (Eds.), Mass Media and 
Society. Arnold.

Decreto-Lei nº 20/88/M, de 15 de Agosto, Boletim Oficial 
de Macau, n. 33, p. 3258.

Demac, D. and Downing, J. (1995). The Tug of War over 
the first amendment. In Downing J., Mohammadi A. 
and Sreberny-Mohammadi A. (Eds.), Questioning the 
Media. Thousand Hoaks: Sage.

Despacho nº 122/GM/91, de 29 de Julho, Boletim Oficial de 
Macau, n. 30, Suplemento, p. 3423-5. 

Fernandes, J. (1999). Oriente Impresso. G.C.S.
Futuro de Macau, (1995 Dec. 24). Relações Azedas, p. 9.
G.C.S. (1997, Jan. 27). Internal document of Gabinete de 

Comunicação de Macau, not signed, about the pers-
pectives for the press after 1999.

Golding, P. and Murdock, G. (1996). Culture, Communi-
cations, and Political Economy. In Curran J, Gurevitch 
M, (Eds.). Mass Media and Society. Arnold.

Gomes, C. (1993, Oct. 22). Imprensa: O princípio do fim? 
Ponto Final, 8-9.

Gomes, C. (1994, May 27). Jornais no banco dos réus. Pon-
to Final, 9-10.

Gomes, C. (2001). Freedom of the Portuguese press in Macau 
during the transition period 1987-99 [Unpublished Mas-
ter’s thesis]. University of Leicester. 

Li, D. (1995). Freedom of the Press. In Cheng J. and Lo S. 
(Eds.). From Colony to SAR. Chinese University Press.

Lopes, G. (1993 Jul.10) Pressões, autocensura e outras coi-
sas que tal. Tribuna de Macau, 2-3.

Macau Hoje, (1990 Jul. 30). O senhor oposição, p. 3.
Macau Hoje, (1993 May 20). Jornais multiplicam-se no in-

terior do território, p. 9.
McQuail, D. (1997). Mass Media in the Public Interest: 

Towards a Frameworks of Norms for Media Perfor-
mance. In Curran J. and Gurevitch M. (Eds), Mass Me-
dia and Society. Sage.

Meneses, J.P. (1997 Jan.10). AI pede alterações à Lei Bási-
ca. Ponto Final, p.2.

Meneses, J.P. (1999). Draft of an academic dissertation for 
a Bachelor of Arts in Journalism by Escola Superior de 
Jornalismo do Porto (not published).

Mok, C. (1997 Abr.18). Conselho deliberativo de imprensa, 
Va Kiu, p.3.

Mok, C. and Chu, A. (1998). Why are Macau people silent? 
Audiovisual documentary.

Morais José, C. (1997 May 4). A fundação orienta-se. Ponto 
Final, p.13.

Mosco, V. (1996). The Political Economy Tradition of Me-
dia Research. Module One: Unit 4, Notes. Manual of the 
M.A. in Mass Communications of the Centre for Mass 
Communication Research, University of Leicester.

Negrine, R. (1998). Policy and Archival Research. In 
Hansen A., Cottle S., Negrine R., Newbold C. (Eds.), 
Mass Communications Research Methods. New York: 
University Press.

Pinto, R. (1993 Aug.). Comunicação: dois séculos de ex-
pansão, Revista Macau, p. 4-22. 

Pinto, R. (1998 Oct.3). Entrevistas não obrigado, Ponto Fi-
nal, p..2-3.

Pinto, R.(1999 May 26). Caso ressuscitado, Ponto Final, 
p.14.

Ponto Final (1992a May 22). A culpa foi do macaco, p. 4-7
Ponto Final (1992b Jun. 26). Milhões a voar, p. 4-5
Ponto Final (1993 Dec. 11). Militares: até quando?, letter to 

the editor, p. 32.
Ponto Final (1995 Fev.10). Gazeta: 38 textos ofendem juiz, 

p.8.
Press Ordinance of Macau (1990). Law no. 7/90/M de 6 

de Agosto, Boletim Oficial de Macau, no. 32, 2939-2948.
Reis, P. (1995 Jul. 10). Farinha Ribeiras desilude e perde 

oportunidade de esclarecer. Gazeta Macaense, p 2.
Reis, P. (1998). Dossier Macau, accessed on August 8, 

2000. www.terravista.pt/aguaalto/2088/press01.html
Reis, P. (1999 Fev. 26). O Independente, 4-5.
Ribeiro Cardoso, A. (1994 May 13). Este juiz é um espanto. 

Tal & Qual, 7-8.
Rocha Dinis, J. (1993, Julho, 10). Editorial. Tribuna de Ma-

cau, p. 25.
Rola da Silva, H. (1991). Imprensa Chinesa. Macau: G.C.S.
Rola da Silva, H. (1992). Informação Portuguesa de Macau. 

Macau: G.C.S.
Ruan, M. (1990). Press Freedom and Neo-Authoritarian-

ism: A Reflection on China’s Democracy Movement. 
In Lee C.C. (Ed.), Voices of China: the Interplay of Poli-
tics and Journalism. New York: Guilford Press.

U.S.A. State Department Human Rights Reports (1996, 
1997, 1998, 1999). https://1997-2001.state.gov/global/
human_rights/hrp_reports_mainhp.html

http://www.terravista.pt/aguaalto/2088/press01.html 

